must change

| |

ممكن يكون صعب اوي ان الواحد ميكنش فاهم الناس عايزه ايه ......صعب
وممكن كمان يكون صعب ان الواحد ميكنش فاهم الدنيا ماشيه اذاي .....صعب
بس بجد اصعب حاجه في الدنيا والي اصعب من دا كلو .......ان الانسان ميكنش فاهم نفسو
ولا فاهم هو عايز ايه
او بيعمل ايه
او بيعمل كدا ليه
وانو يعمل حاجه ومش عارف هو بيعملها ليه ...........أهو بيعملها وخلاص
ويعمل حجات كتيييييييييير كلها عكس بعضها
وكمان صعب اوي ان الانسان يحس انو كل تصرفاتو غلط في غلط
وكمان صعب اوي انو يكون عايز يعمل حاجه .......بس للاسف ميقدرش
بجد احساس صعب اوي
انو الانسان يحس انو .............................................ضعيف
ومفيش حد طبعا بيحب يحس انو ضعيف
وصعب كمان انو يحس انو مش قادر يعمل حجات كتيررررر
وياخد قرارت كتير وميقدرش يعمل ولا حاجه منها............(:
وفي ناس كتير قالتي انت كدا ليه
وايه السبب بس ولا حد منهم عارف الاسباب الحقيقه
بس انا عارف السبب
انا كنت زمان .............مش زمان اوي يعني
كنت اي مشكله او اي حاجه ممكن تخنقني علطول اقعد مع نفسي كدا
في مكان مفهوش غير سماء وقمر وانا وبس (دي مش اغنيه علي فكره)
واقعد افكر وافكر لحد ما اقدر احل كل دا وكنت بقدر اوجه نفسي
واعمل الي انا عايزه كنت اقوي من كدا بكتييييييييير
عارفين انا نفسي دلوقتي بس ................. ارجع زي زمان
عارفين ايه شعاري في حياتي الي انا ماشي عليه هو د
(must change)
اه لازم الواحد يحاول انو يتغير
بس محتاج حجات كتير عشان يعمل كدا
وعشان ارجع زي زمان
بس المشكله زي ما قلت مش اني مش عارف الحجات الي تخليني ارجع ذي ذمان
لا
عارفها كلها
بس المشكله اني مش عارف اوجه نفسي
ومش عارف اعمل الحجات دي
معلش ..................معلش
انا عارف اني تايه وتوهتكم معايا
بس يلا انتو الي بتجبوه لنفسكمممممم
يلا كفايه بقي لحد كدا

ناسف علي الشخابيط





6 التعليقات:

Rere يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
حلو اوى ان يكون شعارنا فى الحياه
اننا لازم نتغير
بس لازم نحط فى الاعتبار ان التغير يكون للافضل مش العكس
وفعلا الواحد اكتر حاجه بيجهلها فهمه لنفسه يارب نحاول كلنا نتغير للاحسن والافضل ونحاول نفهم نفسنا اكتر من كده شويه عشان نقدر نغير فيها
شكرا ع الموضوع الجميل اللى بيقلب المواجع على كل واحد يقراه ويخليه يفتكر حقيقه نفسه انه بيجهلها بس بجد ممكن جدا يشجعه انه يعيد حساباته من جديد
سلاااااااااام

Teawater يقول...

مالك يا محمد متلغبط ليه كده وايه الي محيرك انا هاقلك حاجه بس متزعلش انتا زمان كنت قريب من ربنا ونفسك صافيه
او نسبه الكدب والغش حواليك كانت قليله
علي فكرة انا حاسه بيك بس لاني مريت بالظروف ديه السنه الي فات والترم الي فات
بس انا عملت حاجه كبرت دماغي
لاني اكتشتفت اني طريقي هو طريقه من الاتنين ياما اطاطي وانا طول عمري راسي فوقي ومبحبش اساير الموجه ولا اماشي الجو
او اني انفض واعيش لنفسي واتفرج
وبصراحه اكتشتفت ان عالمي الخاص اتاح لي اني اعيش حياتي صح
ولوحدك مع نفسك هتسترجع قواك بس بالله عليك متسيبش نفسك كده عشان متغرقش في دوامة التفكير واسمع ايتين كل يوم وصلي واقرا القران باستمرار هتلاقيك بقيت احسن
ولو بتعمل كل ده حاول تعمله بس من غير متفكر في اي حاجه تانيه
وبركه ربنا هتقويك وتحمي وتساعدك هي ديه بركة ربنا الي ربنا قال عليها
يارب يقف جنبنا كلنا ويرحمنا ويغفر لنا

خبر بقا حلو النتيجه هتبان خلال اسبوعين ابتهج كده وفرفش اديني بابسطك اهوه
(وش خبيث)
____________________________________
عاشر الناس معاشرة ان احببتهم حنوا
عليك وان مت بكوا عليك
وعاملهم ليس لانهم كرماء بل لانك انت كريم.
اعمل بيها لانها جمله صغيرة اوي بس بليغ جدا

fOsDö2ä يقول...

الله ...
حلوه قوي الشخبوطه دي ...
كلنا أكيد عايشنا الحالة دي ...
بس المهم مين اللي بيقدر يتغلب عليها و يقول ...
" must change "
نفسي أرفع الشعار ده و أفضل ماشيه عليه ... !! :(
طب مـ تيجوا نعملها حملة must change ... ؟؟!! D:
بجد والله فكره حلوة ... !!
مين قال ماشي ... ؟؟!!
لو حد موافق أنا مستعده والله ... :)

تسلم ايدك .. شخبوطه حلوة فعلاً ... (f)

Mohamed Hamada يقول...

Rere يقول...
ايون طبعا بجد اجمل شعار ممكن ياثر في الواحد
ولازم بجد يكون شعارنا كلنا في الحياه هو دا
وبعدين هو انتو كلمك كمان مش فاهين نفسكم عايزه ايه
وانا الي احسب انا بس :D:D:d
شكرا علي تعليقك
ونورتي البلوج
سلام

Mohamed Hamada يقول...

fOsDö2ä يقول...
ايه دا يعني مش انا بس
طيب الحمد لله يعني انا مش مجنون كدا
كلنا نفسنا في دا اننا نرفع الشعار دا ونفضل بنفس الحماس علطول
بس منييييييييييين مش بيحصل
يلا نعملها فكره :D:D
وشكرا ليكي علي تعليقك
سلام

Mohamed Hamada يقول...

بجد الي قلتيه دا سبب من الاسباب ومن اهم الاسباب كمان :(
لا ما سبب من الاسباب اني مخنوق اصلا اني مؤخرا عايش كدا مع نفسي علطول علطول غير الاول
ودا غلط جدا جدا
وانا بجد الايام الي فاتت دي لما بدات ارجع تاني اعيش مع الناس زي زمان بدات اتظبط شويه يعني
ولما بدات ارجع كمان لربنا شويه ربنا يستر بقي
والمقوله بجد الي كتبتيها دي حلوه اوي اوي
وذي ما انتي شايفه اهو انا كاتبه في البلوج عندي
(وش خبيث وشرير ومدايق ومخنوق)
حرررررررررررررررررررررررام عليكي واللللللللله حرام نتيجه ايه دلوقتي بسسسس
بس انتي كدا فرحتيني بجد
اهي كملت (وش ساد)
وشكرا علي تعليقك
سلام

إرسال تعليق